• Elobikes, (speed)pedelecs en elektrische scooters


  • Een elobike is een fiets met elektrische trapondersteuning. Die fiets rijdt niet zonder te trappen, maar de bestuurder ondervindt tijdens het trappen wel ondersteuning door een ingebouwde elektromotor. De elobike wordt tegenwoordig vaak e-bike of pedelec genoemd. Al jaren geleden is in de WAM geregeld dat er voor elobikes, bij wijze van hoge uitzondering, geen verzekeringsplicht is. De voorwaarde is wel dat de trapondersteuning van de elobike stopt bij een snelheid van 25 kilometer per uur. De berijder van een elobike kan wel aansprakelijk zijn voor schade die met de elobike wordt veroorzaakt. Er is dan immers sprake van schade veroorzaakt met een motorrijtuig en dat is standaard uitgesloten op een AVP (hoofdregel). Bijna alle AVP-verzekeraars hebben (destijds) op advies van het Verbond van Verzekeraars de uitsluiting met betrekking tot schade veroorzaakt met motorrijtuigen aangepast en bieden wel dekking voor schade veroorzaakt met elobikes. pedelecs en speed pedelecs

  • Speed pedelecs

  • Voor zogeheten speed pedelecs gelden andere regels. Pedelec staat voor: Pedal Electric Cycle (pedaal elektrische fiets). Een speed pedelec (snelle elektrische fiets) is dus een fiets met elektrische trapondersteuning, net als de elobike (de ‘standaard’ elektrische fiets). Die elektrische ondersteuning komt pas tot stand als op de pedalen kracht wordt uitgeoefend. Zodra je stopt met kracht uitoefenen, stopt ook de ondersteuning van de elektromotor. Het technische verschil tussen de elobike/pedelec en de ‘speed’ pedelec, is dat – met ingeschakelde trapondersteuning:

    • de elobike/pedelec een maximale snelheid mag bereiken van 25 kilometer per uur; en
    • de speed pedelec een maximale snelheid van 45 kilometer per uur.
  • Een speed pedelec moet een kenteken hebben om op de openbare weg te mogen rijden. En de bestuurder moet minimaal een AM-rijbewijs (bromfietsrijbewijs) hebben. Nieuwe speed pedelecs (die nog niet eerder zijn aangemeld bij RDW) krijgen vanaf 1 januari 2017 een bromfietskenteken. Ze mogen alleen op de weg met een gele bromfietskentekenplaat. Daarnaast geldt dat ze verzekeringsplichtig zijn (op grond van de WAM) en dat de bestuurder een wettelijk goedgekeurde helm moet dragen.

  • Overgangsregeling

  • Speed pedelecs uit 2016 die nu nog een snorfietskenteken hebben (blauwe kentekenplaat), krijgen in de eerste helft van 2017 een bromfietskenteken (gele kentekenplaat). Deze kentekenhouders krijgen daarover automatisch bericht van de RDW. Dit zorgt ervoor dat (uiteindelijk) voor alle speed pedelecs dezelfde regels gelden. Voor nog niet bij de RDW geregistreerde eigenaren van speed pedelecs geldt dat zij zelf contact moeten opnemen met de RDW. Zij zijn er zelf verantwoordelijk voor dat zij voor hun speed pedelec vóór 1 juli 2017 een gele bromfietskentekenplaat hebben.

  • Elektrische scooter

  • Naast de pedelec bestaat de elektrische scooter. Deze komt vooruit zonder dat de berijder meetrapt en is in feite een elektrische variant van de 'Spartamet'. Dat is een brandstof-aangedreven snorfiets (die inmiddels al een tijdje niet meer in productie is). De elektrische scooter is volgens de wet ook een snorfiets. De bestuurder van een snorfiets moet minimaal 16 jaar oud zijn en een AM-rijbewijs bromfietsrijbewijs) hebben. Ook een verzekering en een blauwe kentekenplaat zijn verplicht. De snelheid mag echter niet boven de 25 km/u komen om nog als snorfiets op de weg te mogen. Voor snorfietsen geldt geen helmplicht. Bij een snelheid boven de 25 kilometer per uur (maximaal 45 kilometer per uur) zijn elektrische scooters (elektrische) bromfietsen. Bij deze snelheid gelden ook de regels voor bromfietsen: een gele kentekenplaat en helmplicht.

  • Hoverboard

  • U heeft voor uw kind een Hoverboard aangeschaft, een soort gemotoriseerde skateboard. Allemaal leuk en aardig, maar weet u dat er aan deze voertuigen een onverzekerbaar risico zit?

  • Aansprakelijkheidsrisico niet te verzekeren

  • Maar een dergelijke verzekering bestaat niet omdat de Rijksdienst Wegverkeer (RDW) nog geen type-goedkeuring verleent voor dergelijke voertuigen. En uw gewone aansprakelijkheidsverzekering vergoedt geen schade door motorrijtuigen. Dat geldt ook voor schade door een Hoverboard, want ook die is voor de wet een motorvoertuig. Maar een Hoverboard heeft geen stuur en is daarom als motorvoertuig afgekeurd door de overheid. Ook dan is het aansprakelijkheid risico niet te verzekeren.

  • Niet op de openbare weg

  • U draait dus zelf voor de kosten op als u schade veroorzaakt met uw Hoverboard, hoewel sommige verzekeraars coulant zijn als de Hoverboard niet harder gaat dan 20 kilometer per uur. Maar er speelt nog iets. U mag met een Hoverboard niet op de openbare weg (en ook niet op de stoep) rijden. Doet u dat toch, dan kunt u een bekeuring krijgen en kan de politie board in beslag nemen.

Modules