• In Nederland ben je verplicht om je auto te verzekeren. Dat staat in de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam). Deze wet verplicht ook eigenaren van andere motorrijtuigen (motor en bromfiets) om zich te verzekeren. De verzekering vergoedt de schade die jij met jouw auto veroorzaakt. Daarnaast kun je ook je auto (het casco) verzekeren tegen schade.

  • KENMERKEN

  • Een autoverzekering is met name bedoeld om de aansprakelijkheid te dekken. Als jij een ongeluk veroorzaakt, kun je daarvoor aansprakelijk zijn en moet je de schade vergoeden. Dat kan behoorlijk in de papieren lopen. Zeker als er niet alleen sprake is van materiële schade (blikschade), maar ook van letselschade. Niet zo gek dus dat je je verplicht moet verzekeren. Grofweg bestaat de autoverzekering uit een aantal delen:

    • De wettelijke aansprakelijkheid is verplicht en dekt de financiële gevolgen als jij aansprakelijk bent. Eventuele schade aan je eigen voertuig is niet gedekt.

    • Als je kiest voor WA + beperkt casco, dan krijg je de schade aan je eigen voertuig alleen vergoed als die is veroorzaakt door storm, hagel, brand of bliksem. Ook diefstal is in dit geval gedekt.

    • WA + volledig casco is de meest uitgebreide vorm. Dan ben je ook verzekerd voor schade die je zelf veroorzaakt aan je auto. Deze vorm wordt daarom ook wel ALL risk genoemd.

    VOOR WIE EN WAAROM?

  • Hoewel de autoverzekering verplicht is, is er genoeg te kiezen. Alleen de minimum dekking is wettelijk voorgeschreven. Verzekeraars verschillen onderling behoorlijk in de voorwaarden en de premiehoogte. Daarom is het altijd goed om eerst te vergelijken voordat je een verzekering afsluit. De premie is bijvoorbeeld afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto, je leeftijd en het aantal kilometers dat je rijdt. Ook speelt mee hoeveel schadevrije jaren je hebt. Deze bepalen de korting die je krijgt. Verzekeraars noemen dat no-claimkorting. Via een bonus-malusstelsel kun je die korting opbouwen en bij personenauto’s kan dat flink oplopen, tot wel tachtig procent.

  • LET OP!

    • De verzekeringsplicht geldt ook als je auto, motor of bromfiets in de stalling of garage staat. Zonder verzekering ben je strafbaar!

    • Houd er rekening mee dat veel verzekeraars bij beperkte en volledig cascoverzekeringen een eigen risico hanteren.

    • Verzekeraars moeten voor ieder motorrijtuig dat zij verzekeren een bijdrage betalen aan het Waarborgfonds Motorverkeer. De bijdrage voor het Waarborgfonds Motorverkeer is vastgesteld op €7,70 (2021) voor gekentekende motorrijtuigen en op € 1,20 (2021) voor ongekentekende motorrijtuigen en bromfietsen.

    • Dankzij het Waarborgfonds Motorverkeer kunnen ook schades die zijn aangericht door onverzekerde of onbekend gebleven voertuigen worden vergoed.

    • Soms kan het handig zijn om een (kleine) schade zelf te betalen. Bijvoorbeeld als je meer premie moet gaan betalen doordat je no-claimkorting daalt.

    • Vergelijk de autoverzekeringen niet alleen als je een auto koopt, maar ook als je ‘m een paar jaar hebt. Misschien kun je de cascodekking beter laten vervallen? Of wie weet ben je ergens anders veel goedkoper uit?



    • De verplichte aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (de Wam) wordt in de volksmond ook wel de autoverzekering genoemd. Deze autoverzekering vergoedt schade die jij met je auto veroorzaakt.

    • Iedere eigenaar van een motorrijtuig in Nederland is wettelijk verplicht de verzekering af te sluiten. Het maakt daarbij niet uit of je 60.000 kilometer per jaar rijdt, 20.000 of dat je auto alleen maar stilstaat in de garage.

    • Onder een motorrijtuig wordt niet alleen een auto of een motor verstaan, maar alle voertuigen die met behulp van mechanische of elektrische kracht worden voortbewogen. Ook bromfietsen, scooters en brommobielen dus. Dat betekent ook dat je deze verplicht moet verzekeren volgens de Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen (Wam).

    • Stel, je raakt bij het inparkeren een andere auto. Dan ben jij aansprakelijk voor de schade. Met een WA-verzekering ben je voor deze schade verzekerd.

    • KENMERKEN

    • Heb je een auto? Dan ben je verplicht een WA-verzekering af te sluiten. Daarmee ben je verzekerd als je tijdens het autorijden schade aan anderen veroorzaakt. De tegenpartij kan rechtstreeks bij jouw verzekeraar aankloppen voor een schadevergoeding. De verzekering is ook geldig als je een ander (met jouw toestemming) in jouw auto laat rijden.

    • HOE HET WERKT

    • Heb je een aanrijding veroorzaakt? Doe dan het volgende:

      • Laat het weten aan je verzekeraar of tussenpersoon. Vul een schadeformulier in of meld je schade op mobielschademelden.nl .

      • Stuur een ingevuld schadeformulier en eventuele andere documenten direct door naar je verzekeraar of tussenpersoon.

      • Laat dit weten aan degene met schade. En geef aan dat je verzekeraar de zaak verder afhandelt.

    • Het kan gebeuren dat je zeker weet dat je niet schuldig bent aan de schade. Toch keert je verzekeraar de schade uit. Dat gebeurt bijvoorbeeld altijd bij een aanrijding met een fietser of voetganger. In de wet staat namelijk dat je als automobilist dan altijd geheel of gedeeltelijk aansprakelijk bent. Is er onvoldoende bewijs dat de fietser of voetganger schuld heeft? Dan betaalt jouw verzekeraar dus de schade.

    • LET OP

      • Veroorzaak je schade met een aanhangwagen of caravan? Ook dan ben je verzekerd. Een van de voorwaarden is wel dat deze aan je auto gekoppeld is. Schade aan de aanhanger of caravan zelf is niet verzekerd.

      • Schade door bijvoorbeeld een lading die je verliest is ook verzekerd. Let op: schade bij het laden en lossen van de auto niet.

    • De volledige cascoverzekering, ook wel ALL riskverzekering genoemd, vergoedt de schade aan je eigen auto of motor. Bijvoorbeeld doordat je in een slip bent geraakt, of tegen een paaltje bent gereden. Je hebt bij een ALL risk of volledige cascoverzekering ook dekking als je de schade zelf veroorzaakt hebt.

    • Naast een volledige cascoverzekering kun je ook voor een beperkte cascodekking kiezen, waardoor je schade na bijvoorbeeld brand, blikseminslag, hagel, diefstal en storm vergoed krijgt.

    • Nieuwwaarderegeling

    • Als u een nieuwe auto heeft, is de zogeheten nieuwwaarderegeling misschien interessant. Binnen deze nieuwwaarderegeling krijgt u de volledige nieuwwaarde vergoed als u auto in de eerste drie jaar na aanschaf total loss wordt verklaard of wordt gestolen. Niet alle verzekeraars bieden deze nieuwwaarderegeling aan. De verzekeraars die de regeling wel aanbieden, variëren in een dekking van één, twee of drie jaar.

    • Als je auto total loss wordt verklaard, betekent het dat de reparatiekosten gelijk of hoger zijn dan de waarde van je auto. Of dat het niet meer verantwoord is om met de auto de weg op te gaan.

    • Verzekeraars maken bij auto’s die total loss zijn verklaard onderscheid tussen demontage- en handelsvoertuigen:

      • Bij demontagevoertuigen is het technisch niet meer mogelijk om de schade te herstellen. Je mag dan niet meer met de auto op de weg rijden en moet ‘gedemonteerd’ worden, gesloopt dus.

      • Is het niet meer financieel verantwoord om de schade te herstellen, dan wordt de auto gekenmerkt als ‘handelsvoertuig’. Dat is bijvoorbeeld het geval als de reparatiekosten gelijk of hoger zijn dan de (verzekerde) waarde van je auto.

    • Het Waarborgfonds Motorverkeer is in 1965 opgericht. Het fonds is er voor mensen die door een motorvoertuig schade hebben geleden, maar niet terecht kunnen bij een verzekeraar.

    • Bijvoorbeeld omdat de dader is doorgereden of niet is verzekerd. Ook schade die is veroorzaakt met een gestolen voertuig kan door het fonds worden vergoed.

    • Op waarborgfonds.vereende.nl kun je checken of je claim in aanmerking komt voor vergoeding door het Waarborgfonds.

    • Als je een autoverzekering sluit, betaal je daarvoor premie. De hoogte van die premie hangt van veel zaken af. Bijvoorbeeld van het aantal jaren dat je autorijdt zonder schade: de schadevrije jaren of no-claim. Verzekeraars registreren die jaren, maar hoe werkt dat precies? En wat zijn de gevolgen voor jou?

    • KENMERKEN

    • Schadevrije jaren zijn de jaren dat je autorijdt zonder schade te claimen bij je verzekeraar. Voor ieder jaar krijg je korting op de premie van je autoverzekering: no-claimkorting. Hoe meer schadevrije jaren, hoe hoger de korting. Die korting kan oplopen tot tachtig procent. Verzekeraars mogen zelf bepalen hoeveel korting ze geven. Daarbij houden ze bijvoorbeeld ook rekening met je leeftijd, woonplaats of het aantal kilometers dat je rijdt per jaar. We noemen dit systeem het bonus/malussysteem. Onderdeel daarvan is de bonus/malusladder. Voor elk schadevrij jaar stijg je een trede op die ladder. Je krijgt dan meer korting. Als je een schade claimt, moet je een aantal treden op de ladder naar beneden.

    • LET OP!

    • Als je zelf een ongeluk veroorzaakt of een schade claimt op je cascoverzekering, kan dat gevolgen hebben voor je bonus/malusregeling. Met een bonusbeschermingsverzekering ben je daartegen verzekerd. Je verliest dan niet meteen je opgebouwde bonus als je een schade veroorzaakt. Per jaar mag je één schade maken zonder terug te vallen. In dat geval blijft je kortingspercentage gelijk. De bonusbeschermer biedt geen bescherming meer als je overstapt naar een andere verzekeraar.

    • Het zal je maar gebeuren, dat je een ongeluk krijgt terwijl er iemand bij je in de auto zit. Met een ongevallen inzittendenverzekering heb je een aanvullende dekking voor het geval jij of een passagier invalide raakt of overlijdt. Sommige verzekeraars hebben deze inzittendenverzekering standaard ondergebracht in de autoverzekering, maar dat geldt niet voor allemaal.

    • KENMERKEN

    • Een inzittendenverzekering kan bestaan uit een schade- of een ongevallendekking. De ongevallen inzittendenverzekering keert een vast bedrag uit bij ongevallen, terwijl de schadeverzekering voor inzittenden de werkelijk geleden schade vergoedt die de bestuurder en/of passagiers hebben door een ongeluk. De dekking geldt als de inzittenden in de auto zitten, maar ook bij het in- en uitstappen en tijdens het verrichten van noodreparaties onderweg.

    • LET OP!

      • In de polisvoorwaarden kun je precies lezen wat jouw verzekeraar verstaat onder ‘een ongeval’. Die definities kunnen namelijk nogal verschillen.

      • Check of je verzekeraar ook jou als inzittende meeverzekerd.

      • Vaak kun je kiezen tussen de rubrieken ‘invaliditeit’ en ‘overlijden’, maar je kunt ook beide in de verzekering opnemen.

    • Als je auto het onderweg begeeft, is dat knap vervelend. Zeker als je in het buitenland bent. Het kan dus handig zijn om je te verdiepen in de mogelijkheden van een pechhulpverzekering.

    • KENMERKEN

    • Van oudsher was er in ons land slechts één aanbieder van pechhulp, maar die tijd ligt achter ons. Als klant heb je vandaag veel keuze. Je kunt bijvoorbeeld een pechhulpverzekering bij een verzekeraar afsluiten, maar het kan ook bij je dealer. Of bij een alarmcentrale. Let alleen van tevoren op of pechhulp niet al op een andere polis is gedekt. Soms biedt je reis- of autoverzekering de dekking ook al.

    • Welke automobilist in Nederland kent hem niet: de groene kaart. Op de groene kaart is aangegeven in welke landen je autoverzekering dekking biedt voor wettelijke aansprakelijkheid. Ook staat de looptijd van je verzekering op de kaart en je vindt er de gegevens van je motorrijtuig.

    • Ondanks dat de groene kaart niet verplicht is, bewijst deze goede diensten. Alle verzekeringsgegevens staan er beknopt en overzichtelijk op. Daarnaast vermeldt je verzekeraar meestal bij welke instanties je moet zijn in geval van pech, ongeval, ruitbreuk en diefstal, zowel in het binnen- als buitenland. Zorg er daarom voor dat je de groene kaart altijd bij je hebt en bewaar ‘m bij de autopapieren.

    • In Nederland is er het Nederlands Bureau Motorrijtuigverzekeraars. Het speelt zo nodig een rol bij schades in Nederland door buitenlandse motorrijtuigen en omgekeerd bij schades in het buitenland veroorzaakt door Nederlandse voertuigen, o.a. bij de vraag wie de verzekeraar of diens vertegenwoordiger is.

    • Het Europees Schadeformulier, dat door automobilisten wordt gebruikt om de schade na een aanrijding te regelen, heeft een digitaal zusje. Een schade kun je tegenwoordig mobiel melden via Mobielschademelden.nl.

    • KENMERKEN

    • Wie een aanrijding heeft, kan via zijn smartphone de schade melden bij zijn verzekeraar en hoeft niet meer het Europees Schadeformulier in te vullen. Verzekeraars hebben daarvoor de site mobielschademelden.nl ontwikkeld, die ook als gratis app beschikbaar is in de Apple App Store en Android Market.

    • De app en mobiele site werken eenvoudig en snel. Voorwaarde is dat een van de verzekerden een smartphone bij zich heeft: hij of zij kan het schadeformulier digitaal invullen. Is er een andere partij bij de aanrijding betrokken, dan kan die met een mobiele telefoon via een sms akkoord geven op de melding. Vervolgens wordt de melding afgemaakt op de smartphone en naar de verzekeraar of leasemaatschappij gestuurd.

    • Vrijwel alle autoverzekeraars accepteren een schadeaangifte via Mobielschademelden.nl. Als er gewonden zijn gevallen, moet het Europees Schadeformulier wel worden ingevuld.

    • LET OP

    • Liever toch je schade melden met een formulier? Zorg dan dat je altijd een Europees Schadeformulier bij je hebt!

    • Een ongeluk zit soms in een klein hoekje. Maar als je goed bent voorbereid kun je veel problemen voorkomen. Ook op de weg.

    • AUTO

    • Naast de wettelijke veiligheidseisen – bijvoorbeeld het dragen van je gordel en het niet onder invloed (van alcohol en/of verdovende middelen) rijden – kun je zelf meer maatregelen nemen. Hiermee verklein je de kans op schade.

    • RIJD IN EEN AUTO DIE IN ORDE IS

      • Zorg voor remmen die het doen, een schone voorruit, goed oliepeil en werkende verlichting.

      • Controleer minimaal eens per maand de bandenspanning en het profiel van de banden.

      • Overweeg winterbanden. Niet verplicht, maar ze hebben zeker nut. De remweg van een auto is bij lage temperaturen namelijk de helft korter.

      • Laat je auto regelmatig controleren bij de garage.

      GOED GEDRAG IN HET VERKEER

      • Fris je verkeerskennis op: er vervallen of wijzigen regelmatig regels of borden.

      • Zorg voor de juiste verlichting: dimlicht als het donker is en bij slecht zicht overdag. Mistlampen voor mag je gebruiken bij slecht zicht door mist en neerslag. Achter mag alleen bij zeer dichte mist, als het zicht minder is dan vijftig meter.

      GA UITGERUST VAN HUIS

      • Denk aan je conditie. Houd bijvoorbeeld ook rekening met medicijnen die invloed kunnen hebben op je rijvaardigheid.

      • Stippel je reis vooraf uit, dan rijd je rustiger en met meer aandacht voor het verkeer.

      NOG MEER TIPS

      • Zet de radio niet te hard. Je hoort dan minder van je omgeving, bijvoorbeeld sirenes of een toeterende auto.

      • Zorg voor een goede zonnebril.

      • Denk ook aan een EHBO-doos, veiligheidshesje, brandblusser en veiligheidshamer. Ook praktisch: een deken en een paraplu. En bij warm weer een fles water.

      • Rijd bij pech naar een parkeerplaats. Lukt dat niet meer? Ga dan met alle inzittenden achter de vangrail staan en wacht daar op hulp.

    • Met uw auto in het water terechtkomen? U denkt er liever niet aan. Toch belanden er in Nederland jaarlijks 750 auto's in het water, waarbij ongeveer 60 mensen de dood vinden. Door op deze website informatie te geven over de beste handelswijze als u onverhoopt met uw auto in het water terechtkomt, hopen wij het aantal dodelijke slachtoffers te verminderen.

    • HANDELSWIJZE ALS DE AUTO TE WATER IS GERAAKT

    • Doe de verlichting aan
      Ontsteek de binnen- en buitenverlichting. Hierdoor kunt u zich beter oriënteren en blijft de auto voor hulpdiensten beter zichtbaar. Laat de sleutels in het contact zitten.

      Maak de gordel los
      Maak zo snel mogelijk de autogordel los. Als het sluitingsmechanisme blokkeert, kunt u het geïntegreerde mes van de veiligheidshamer gebruiken om de autogordel door te snijden.

      Open of verbrijzel de zijruit
      Probeer de zijruit te openen met de handbediening. Het is mogelijk dat de handbediening dienst weigert door kortsluiting. Hanteer in dat geval de veiligheidshamer of een ander zwaar object en verbrijzel het raam.

      Wat als de ruiten van de auto niet te openen zijn?
      Neem een ferme hap met lucht en wacht totdat de auto grotendeels is gezonken. Hierdoor is de druk binnen en buiten de auto hetzelfde, waardoor het openen van het portier mogelijk wordt.

      De te water geraakte auto verlaten
      Als het gelukt is om de deur of ruit van de auto te openen, zwem dan in eerste instantie met uw gezicht naar de auto toe weg. Als u op gepaste afstand van het voertuig bent, kunt u zich omdraaien en naar de kant zwemmen

    • WAT ALS DE AUTO OP Z'N KOP IN HET WATER LIGT?

    • Als de auto op z'n kop in het water terecht is gekomen, dan blokkeert uw lichaamsgewicht de sluiting van de gordel. Om de gordel alsnog los te kunnen maken, handelt u als volgt:

      • Plaats de voeten tegen het dashboard om uzelf tegen de stoel aan te drukken;

      • Duw met een hand tegen het dak aan;

      • Maak met uw andere hand de sluiting van de autogordel los


      VIDEO "AUTO TE WATER, WAT NU?"

    • Liever een video bekijken om te leren hoe te handelen als uw auto te water is geraakt?



      Geen enkele automobilist hoopt met de auto in het water terecht te komen. Desondanks zijn er jaarlijks minimaal 750 personen die in het water terechtkomen en moeten zien te ontsnappen uit een zinkende auto. Middels deze publicatie proberen wij automobilisten te instrueren over de te volgen handelswijze als het noodlot onverhoopt toeslaat.

    • In 2016 werden verzekeringskaarten voor de meest gangbare verzekeringen ingevoerd. Denk bijvoorbeeld aan auto- en woonhuisverzekeringen. Maar ook aan de meer complexe verzekeringen, zoals arbeidsongeschiktheids- of rechtsbijstandverzekeringen. De verzekeringskaarten laten via iconen in een oogopslag niet wat wel en wat niet onder de dekking valt.

    • Weten hoe de verzekeringskaarten werken? Bekijk het filmpje!

      Modules